Tugasan
1: Teori Analisis Coulthard (1977)
Bahan:
Puisi Keluarga (m/s 19)
Rujukan
Buku:
Normaliza
Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan
Aplikasi. Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
Pengekodan:
R1B1d2
- Rangkap 1, baris 1 dan 2
R3B1
– Rangkap 3 baris 1
R2
– rangkap 2
TEORI ANALISIS WACANA COULTHARD
(1977)
1.
Linguistik
Kontekstual
Saya
berasa puas hati
Menolong
ibu bapa setiap hari
Bermula
di pagi hari
Sehingga
malam nanti
Berdasarkan R1B1d2 elemen linguistik
kontekstual jelas ditunjukkan. Hal
ini dibuktikan dalam ayat “saya berasa puas
hati”.
Dalam hal ini, saya berasa puas hati itu merujuk
kepada perasaan positif oleh watak yang berasa senang dengan sesuatu yang sudah
dicapai. Dalam konteks
ini, watak telah
meluahkan rasa puas hati kerana telah menolong kedua ibu bapanya. Pada pandangan saya, watak “saya” dalam lirik
di atas merupakan seorang anak yang baik dan taat kepada ibu bapa. Hal ini demikian kerana, dia membantu ibu dan
ayahnya dari pagi sehingga malam. Dalam hal ini mungkin watak menolong ibu dan ayahnya dengan mengemas
rumah seperti menyusun semula permainan, tidak berbuat kotor, menolong ayahnya
mencuci kereta atau membantu ibunya di dapur. Dengan pertolongan yang
dihulurkan menunjukkan bahawa watak dalam lirik diatas seorang yang rajin. Justeru itu, perasaan puas hati yang
diluahkan sememangnya bertepatan dengan konteks lirik yang ingin disampaikan.
2.
Fungsi
Bahasa
Saya
sayang ibu dan bapa
Abang,
Kakak, adik dan saudara
Mereka
semua ada semua
Semasa
saya memerlukan mereka
Berdasarkan R3B1 elemen fungsi bahasa
jelas ditunjukkan. Dalam
hal ini fungsi bahasa yang dimaksudkan ialah
bahasa berfungsi sebagai alat ekpresi diri. Hal ini demikian kerana, berpandukan R3B1 watak “saya”
menggunakan bahasa untuk mengekspresikan diri dalam menyatakan perasaan. Dalam konteks ini, watak “saya” telah menyatakan perasaan sayang kepada ahli
keluarganya. Pada
pandangan saya,
jika diandaikan watak “saya” dalam R3B1 diatas seorang kanak-kanak maka sebagai
seorang anak kecil mereka menggunakan bahasa untuk mengekspresikan perasaan. Dalam hal ini, anak kecil tersebut
menyatakan sayang yang tidak terhingga kepada semua ahli keluarganya. Jika diteliti menunjukkan bahawa
watak anak kecil ini disayangi oleh semua ahli keluarganya kerana dalam susah
atau senang mereka ada bersama dengan dirinya. Oleh itu, dalam R3B1 bahasa telah menjadi satu alat untuk
menyampaikan perasaan. Dalam
erti kata lain ,bahasa
telah digunakan untuk mengekspresi diri. Justeru itu, elemen fungsi bahasa yang ditunjukkan ialah fungsi bahasa untuk
mengekspresikan diri.
3.
Konteks
Ibu
bapa yang disayangi
Saya
tetap berhati-hati
Menjaga
budi pekerti
Keluarga
saya yang dicintai
Berdasarkan R2 di atas, konteks untuk keseluruhan rangkap
boleh dilihat dengan jelas. Hal
ini dibuktikan dengan penggunaan kata
dalam R2. Dalam
hal ini, R2 menggunakan
kata yang mudah difahami. Hal ini demikian kerana, R2 tidak mengandungi kata hubung, kata pemeri dan sebagainya sehingga
dijadikan ayat majmuk yang sukar untuk difahami. Sebaliknya, dalam R2 ayat yang digunakan juga singkat. Selain itu,
jika dilihat pada konteks, ayat yang dinyatakan juga tidak mengandungi kata
yang ada makna tersirat. Pada
pandangan saya,
penggunaan kata yang mudah menepati konteks keseluruhan lirik. Hal ini demikian kerana, jika diteliti keseluruhan
lirik menunjukkan bahawa lirik ini diungkapkan oleh seorang kanak-kanak. Oleh itu, kata yang digunakan juga mudah dan ayat
yang dipakai juga singkat. Walau bagaimanapun, kata yang digunakan tidak lari dari konteks keseluruhan topic. Dalam hal ini,
lirik atau puisi pada R2 mudah difahami dan disesuaikan dalam konteks rangkap
yang lain.
No comments:
Post a Comment