Monday, July 5, 2021

BBM5407Dua2021: Teori Levinson 1987 (Rakaman Perbualan)

 

TUGASAN PERBUALAN DENGAN KANAK-KANAK

TEORI LEVINSON

SKRIP

Kata kunci

Saya: Saya

Hu: Humairah

Har: Harraz

Angah: angah

Saya: Kakak tadi pergi kedai ngan sape?

Hu: kakak tadi gi kedai dengan angah busuk. Kakak sorok.

Saya: Ha apa dia? Tak dengar

Hu: Kakak sorok dalam keta

Saya: kakak sorok dalam kete? Kenapa kakak tak turun beli mainan?

Hu: Sebab covid.

Saya: oh sebab takut covid. Kan kakak pakai mask. Pakai mask ke tak?

Hu: tak.

Saya: Tak pakai lansung. Tak nampak polis ke?

Hu: tak.

Har: Hayyaz pun tak pakai mask.

Saya: Semalam kakak cite kakak nampak pocong. Kakak tidur eh?

Hu: tak.

Saya: Maklong lupa kakak cerita semalam. Mak ngah tak tahu kan makngah cerita dia?

Angah: Ye ke ? kakak nampak pocong? Tak cite ngan makngah pun

Hu: Bukan. Yayang

Saya: okay yayang cita macam mana?

Angah: tapi seriouslah. Kakak tak pernah pun cita.

Har: maklong ngan makngah tak tahu yang yayang tu kawan kiteorang.

Saya: Humairah, hari tu bukan kata ada cerita hantu ke?

Hu: Bukan kakak tu. Kak yayang. Dia kan maklong tengah baca buku lepastu ada hantu.

Saya: Ha? Hantu apa? Ni mimpi ke betul- betul?

Hu: Hantu pocong. Dia baca-baca hantu tu sebelah dia. Pastu dia panggillah mummy dia, mummy, mummy. Pastu dia tidur.

Saya: biar betul kau ni kak. Macam tak betul je ?

Hu: *sengih* pastu kak yayang tidur kan maklong di tido peluk hantu sebelah dia. Muka dia nangis-nangis maklong.

Saya: Siapa yang nangis?

Hu: hantu tu nangis. Kakak tidur kakak dengar.

Saya: Lah tadi kata kakak yayang bukan kakak.

Hu: tu kakak mimpi.

Saya: ah sudah pening pula maklong ni.

Hu: kakak tipu je maklong. Tu daddy tengok cite hantu tu kat tv. Yang makngah ajar pocong-pocong tu.

Saya: lahh kak yayang pun tak nampaklah pocong.

Hu: maklong nak air

Saya: kakak humairah cepatlah maklong tengah rakam ni cerita la.

Hu: kakak taknak. Kakak malu nanti maklong ejek-ejek.

Saya: apanya ejek-ejek.

Hu: Tu maklong tu..

Saya: Apa??

Analisis Teori Levinson (1983)

Pengekodan

Data

Elemen

Saya

Hu

 Kakak tadi pergi kedai ngan sape?

kakak tadi gi kedai dengan angah busuk.

Prinsip koperasi

-          Menjawab sekadar yang perlu

Saya

Hu

Kenapa kakak tak turun beli mainan?

Sebab covid.

 

Maxim kualiti

-          Menyatakan sesuatu yang benar di mana disebabkan penyakit covid dia tidak dapat turun ke kedai

Saya

hu

Humairah, hari tu bukan kata ada cerita hantu ke?

 Bukan kakak tu. Kak yayang.

Maxim kesopanan

-          Mengelakkan kekaburan

Saya

Hu

Tak nampak polis ke?

 tak.

 

Maxim relevan

-          Membuat sumbangan yang berkaitan iaitu dengan menjawab soalan tanpa berlebihan

hu

 maklong nak air

 

Maxim kesopanan

-          Pengunaan ujaran yang ringkas.

Hu

*sengih* pastu kak yayang tidur kan maklong dia tido peluk hantu sebelah dia. Muka dia nangis-nangis maklong.

 

Maxim kuantiti

-          Membuat sumbangan sebagai maklumat yang dikehendaki

Hu

kakak tipu je maklong. Tu daddy tengok cite hantu tu kat tv. Yang makngah ajar pocong-pocong tu.

 

Maxim kesopanan

-mengelakkan ketidakpastian

Saya:

Hu:

Ha? Hantu apa? Ni mimpi ke betul- betul?

Hantu pocong. Dia baca-baca hantu tu sebelah dia. Pastu dia panggillah mummy dia, mummy, mummy. Pastu dia tidur.

 

Maxim kualiti

-          Menyatakan perkara palsu

No comments:

Post a Comment