Monday, July 5, 2021

BBM5407DUA2021: Teori Johnstone (2002) Saya Yang Istimewa

 

Teori Analisis Johnstone (2002)

Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

Rujukan Buku:

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.

1.     Perkataan dan baris

P8

B1 – alim memberikan pelastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia

B2- mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan

B3- keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga

B4- faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan

B5- dengannya.

 

Berdasarkan petikan, p8 mengandungi sebanyak 44 patah perkataan. Selain itu, p8 juga mempunyai 5 baris untuk dianalisis. Berdasarkan petikan di atas pada baris 3 iaitu “alim faham sifat berkongsi itu baik” menunjukkan bahawa Alim mempunyai nilai untuk saling berkongsi di antara satu sama lain. Dalam hal ini, Alim merupakan seorang kanak-kanak yang istimewa. Oleh itu, kemahuannya untuk berkongsi sesuatu benda yang disukai menunjukkann bahawa Alim faham erti berkongsi itu. Selain itu, tindakan Alim untuk berkongsi juga mungkin dilihat sering dilakukan oleh adik-beradiknya yang lain. Oleh sebab itu, Alim mengikut tindakan yang baik itu dan dia gembira. Pada pendapat saya, tindakan Alim ini ada kaitannya dengan didikan yang diberikan oleh keluarganya. Dalam hal ini, berkemungkinan keluarga iaitu ibu dan ayah alim sudah mendidik Alim untuk berkongsi dengan orang lain tanpa berebut. Hal ini menyebabkan Alim dengan mudah untuk berkongsi tanpa berfikir banyak. Secara keseluruhannya, jika dinilai dengan teliti berdasarkan baris dan perkataan, sesebuah wacana itu boleh difahami dengan jelas.

 

2.     Perenggan dan Episod

P1 Pada hari Ahad yang lalu, Bapa Alim membawa pulang banyak buah-buahan . Bapa telah membeli buah-buahan dari pasar tani.Bapa tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah –buahan tempatan. Ada buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah duku dan banyak lagi.

CS2 mengandungi 14 perenggan pendek dan 3 episod yang menunjukkan latar yang berbeza. Petikan di atas merupakan salah satu contoh untuk perenggan iaitu P1. Selain itu, P1 juga merupakan salah satu episode yang menunjukkan latar di rumah Alim. Jika diteliti pada p1 diatas menunjukkan bapa alim yang telah membawa pulang banyak buah-buahan. Tindakan bapa Alim ini menunjukkan bahawa dia merupakan seorang ayah yang penyanyang. Dalam konteks ini, tanpa perlu disoal kepada anak-anaknya dia telah membeli pelbagai jenis buah-buahan untuk membuatkan anaknya gembira. Pada pandangan saya, tindakan bapa Alim membeli buah untuk anak-anaknya merupakan satu tindakan yang patut dipuji. Dalam hal ini, bapa Alim membeli semua jenis buah yang sedap untuk dimakan bersama keluarga. Perihal bapa yang membawa pulang buah membuatkan anaknya gembira menunjukkan bahawa bapa Alim pandai mengambil hati anak-anaknya. Secara keseluruhannya, perenggan 1 dan episode 1 ini merupakan permulaan untuk sebuah cerita berkaitan dengan nilai berkongsi. Oleh itu, dengan menggunakan teori johnstone iaitu menganalisis berdasarkan perenggan dan episod, Wacana dapat dibaca dengan jelas mengikut perenggan demi perenggan.

 

 

 

 

 

 

 

3.     Wacana skemata dan struktur naratif

P14 Mak cik Timah masih memandang ke arah Alim yang berjalan masuk kerumah. Makcik Timah berdoa akan kesihatan dan kesejahteraan Ali sekeluarga

Struktur naratif bermaksud perkembangan sesebuah penceritaan. Dalam hal ini, struktur naratif mengandungi 4 bahagian iaitu permulaan, pertengahan, peleraian dan pengakhiran. Berdasarkan p14 di atas struktur naratif untuk bahagian pengkahiran jelas ditunjukkan. Hal ini dibuktikan apabila Makcik Timah mendoakan kesejahteraan Alim. Dalam hal ini, Mak Cik Timah berasa terharu dengan sifat Alim yang baik dengan anaknya. Walhal jika diamati, Alim bukanlah seorang kanak-kanak biasa. Namun begitu, Alim masih mahu berkawan dengan anaknya dan sanggup berkongsi makanan tanpa berkira. Hal ini menunjukkan bahawa sifat Alim itu merupakan sifat yang terpuji dan jarang dilakukan oleh kanak-kanak lain. Pada pandangan saya, bahagian penutup dalam struktur naratif perlulah memberi impak dan kesan kepada pembaca. Hal ini demikian kerana, pada penutuplah peleraian segala masalah dan sebagainya di huraikan. Oleh hal yang demikian, ramai pembaca menyukai penutup yang baik dan tiada masalah berlanjutan. Dari P14 diatas menunjukkan sifat murni Makcik Timah yang mendoakan Alim. Penutup seperti ini dapat memberi nilai dan impak kepada pembaca untuk menjadi lebih baik.

4.     Susunan perbualan

“ Kenapa Makcik Timah sedih?”, tanya Alim

“Mak Cik Timah tak sedih. Mak CIk Timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman,”

Berdasarkan perbualan di atas, jelas menunjukkan elemen susunan perbualan yang teratur. Dalam hal ini, Alim bertanyakan soalan kepada Makcik Timah, lalu persoalan itu dijawab oleh Makcik Timah dengan betul. Hal ini menunjukkan bahawa susunan perbualan diantara Alim dan Makcik Timah adalah tepat. Hal ini demikian kerana, Alim risau apabila melihat wajah Mak Cik Timah yang kelihatan sedih lalu dia mengajukan soalan kepada Mak Cik Timah untuk mendapatkan jawapan. Mak Cik Timah yang mendengar soalan Alim menjawab persoalan itu dengan tepat dan tersusun. Di mana dia menafikan bahawa dia sedih malahan dia sebenarnya gembira. Dalam hal ini, jawapan yang diberikan oleh Makcik Timah sebenarnya memainkan peranan penting. Jika Makcik Timah tidak menjawab persoalan dengan betul ia akan menimbulkan kekeliruan kepada Alim. Pada hemat saya, jawapan yang diberi oleh Makcik timah menepati susun atur dalam perbualan. Dalam hal ini, Mak cik timah bukan sahaja menjawab soalan Alim dengan jawapan yang relevan malahan dia juga menerangkan perasaan yang sebenarnya. Hal ini demikian kerana, jika dia tidak berbuat demikian akan timbul salah faham di antara dia Alim.

5.     Organisasi ayat

P3: “Ni ibu dah sediakan bakul sampah. Letak semua sampah dalam ni ye. Jangan letak merata tempat. Nanti rumah kan kotor dan bersepah,” arah ibu sambil menunjukkan kea rah bakul sampah.

Organisasi bermaksud susunan dalam pelbagai perkara. Dalam konteks ini organisasi ayat merujuk kepada susunan ayat yang membawa kepada satu kesatuan. Berdasarkan ayat P3 di atas, organisasi ayat jelas ditunjukkan. Dalam hal ini, ibu telah menyusun ayat dengan baik dari mula hingga akhir apabila menyatakan arahan kepada anak-anaknya. Jika dilihat pada ayat P3 di atas, ibu menggunakan ayat ringkas untuk setiap ayat dan menyusun ayat bedasarkan arahan yang diberi. Contohnya “ni ibu dah sediakan bakul sampah”. Dalam ayat itu  menunjukkan bahawa bakul sampah telahpun disediakan. Oleh itu, arahan ibu yang seterusnya ialah meletakkan semua sampah ke dalam bakul itu. Merujuk organisasi ayat ibu ini, menunjukkan bahawa ayat ringkas dan susunan yang betul menyebabkan arahan yang ingin disampaikan boleh difahami oleh anak-anaknya. Pada pandangan saya, dalam menyatakan arahan atau larangan, seseorang itu perlu menjelaskan dengan baik kepada orang yang ingin diberi arahan. Hal ini demikian kerana, jika penggunaan kata terlalu rumit sudah tentu arahan yang ingin disampaikan sukar untuk difahami. Dalam konteks ini, pendengar arahan merupakan kanak-kanak. Oleh itu, ibu menggunakan ayat ringkas tetapi padat dan tersusun agar anak-anaknya boleh faham dengan jelas dan mengikut arahan yang diberikan. Buktinya, kesemua anak ibu mengangguk kepala apabila ibu selesai memberi arahan.

 

6.     Kohesi

P2 “Bapa beli dari pasar tani tadi. Mari kita semua makan. Panggil adik –adik dan ibu kamu. Kita boleh makan bersama”

Berdasarkan P2 diatas elemen kohesi jelas ditunjukkan. Dalam hal ini kohesi ialah hubungan di antara dalam teks yang ditandai penggunaan unsur bahasa. Unsur bahasa ini digunakan untuk membina satu wacana yang memiliki pertautan yang kukuh. Berdasarkan maksud kohesi, dialog dalam P2 di atas menunjukkan kohesi dengan menggunakan unsur bahasa seperti kata rujukan. Dalam konteks ini, bapa telah menggunakan perkataan kata ganti nama diri kedua seperti kamu yang merujuk kepada Abang Imran dan kata ganti diri pertama kita yang merujuk kepada mereka semua. Perkara ini jelas membuktikan bahawa terdapat kohesi yang boleh menyatu padukan ayat supaya lebih kukuh. Pada pandangan saya, kohesi diperlukan dalam sesebuah wacana untuk menunjukkan pertautan. Jika tiada kohesi maka sesebuah wacana itu sukar untuk difahami dan diamati. Contohnya seperti P3 di atas, kohesi menunjukkan bahawa terdapat pertautan antara ayat 1 dan ayat 2. Maka apabila pembaca membaca wacana dengan cepat dia boleh memahami wacana keseluruhannya walaupun ada perkataan seperti kita dan kamu.

7.     Struktur dan peraturan

“Alim suka sulaiman. Sulaiman kawan Alim”

Berdasarkan P13 diatas elemen struktur dan peraturan jelas ditunjukkan. Dalam hal ini, struktur dan peraturan membawa maksud struktur dan peraturan dalam membina ayat. Oleh itu, jika diteliti P13 diatas menunjukkan sebuah struktur ayat yang lengkap. Hal ini demikian kerana, ayat yang lengkap mempunyai subjek, verb dan objek. Berdasarkan ayat 1 dalam P13 di atas Alim merupakan subjek, suka merupakan kata kerja dan Sulaiman merupakan objek. Jika difahami peraturan dalam sesebuah bahasa ayat yang lengkap mengandungi 3 elemen tersebut.Jika sesebuah ayat tidak mempunyai salah satu daripada elemen struktur maka ayat yang digunakan akan menjadi tidak gramatis. Bukan itu sahaja, malah ayat yang dinyatakan juga tidak mempunyai maksud. Jika ayat tidak mempunyai maksud bagaimana seseorang itu hendak memahami mesej yang ingin disampaikan. Oleh itu, struktur dan peraturan dalam sesebuah wacana memainkan peranan penting untuk memastikan wacana yang disampaikan berkesan kepada pembaca.

 

No comments:

Post a Comment