Monday, July 5, 2021

BBM5407Dua2021: Teori Pilihan (DBP-Drama Korea: Fiksyen dan Realiti)

 

Analisis Bual Bicara DBP

Teori Analisis Wacana Kritis (Vandijk, 1977)

Kata Kunci

M1: Moderator 1

Prof: Prof. Normaliza Abd Rahim

Struktur Makro

Tema

Anda bersama saya Rafiq Rahman pengacara anda pada malam ini dalam rancangan sembang tamu Drama Korea: Realiti atau fantasi. Saya tadi nak menyanyi lagu Korea yang popular. Lagu ini kalau saya nyanyikan orang kata menjadi pencetuslah fenomena drama Korea pada awal tahun…

Jika diteliti ujaran di atas memaparkan tema mengenai minat. Dalam hal ini tema yang dimaksudkan ialah minat terhadap drama Korea. Oleh itu, berdasarkan ujaran topik yang ingin dikupaskan berkait rapat tentang realiti atau fantasi mengenai drama korea. Dalam konteks ini, drama korea merupakan satu fenomena yang terjadi di Malaysia.Dengan kemasukan drama-drama korea melalui platform media seperti telegram, facebook serta Netflix menyebabkan drama dari Negara Korea ini menjadi kegilaan ramai. Selain itu, drama korea ini juga merupakan tontonan yang sesuai untuk semua peringkat umur. Buktinya, dari usia remaja hingga ke orang tua mereka masih menjadikan drama korea sebagai satu minat di kala masa lapang. Lantaran itu, topik ini telah dipilih untuk dibincangkan berkaitan dengan faktor dan impak drama korea ini kepada masyarakat. Pada pendapat saya, topik mengenai drama korea: realiti atau fantasi merupakan satu topik atau tema perbincangan yang menarik. Hal ini demikian kerana, tema yang dibincangkan ini merupakan tema yang tidak asing dalam kalangan masyarakat terutamanya golongan remaja. Di samping itu, tema ini juga dianggap sebagai satu tema yang dekat dengan masyarakat. Hal ini demikian kerana, menonton drama terutamanya drama bersiri korea merupakan satu minat masyarakat umum.

 

 

 

Superstruktur

Pendahuluan

Mod1: Baik prof, pertamanya terima kasih kepada prof kerana kesudian pada malam ni kita bercerita secara santai bersama pelayar kita, tentang drama korea: realiti atau fantasi. Sememangnya drama korea ini menjadi fenomena yang cukup terkesan kepada kita, bukan sahaja… tak kira umur. Dulu remaja, kemudian peringkat dewasa, kemudian orang tua pun meminati sehinggakan saya mengakuilah bapa saya pun dah terikut- ikut drama korea ni. Dia punya penangan korea ni. Jadi untuk permulaan cerita ni prof, mungkin prof boleh kongsi sedikit bagaimana prof boleh terjebak dan berminat dengan drama korea ni? Silakan prof.

Jika diteliti ujaran di atas memaparkan elemen superstruktur dalam aspek pendahuluan. Buktinya dalam ujaran di atas Mod1 cuba untuk memulakan perbualan dengan tetamu yang hadir. Dalam hal ini, Mod1 telah menggunakan kata alu-aluan untuk menyambut kehadiran tetamu dalam talian bagi program yang dilaksanakan. Kata alu-aluan yang digunakan menunjukkan nilai kesopanan Mod1 sebagai pengacara pada program itu. Di samping itu, permulaan perbualan juga disertakan dengan Mod1 mengemukakan soalan. Dalam hal ini, persoalan boleh menyebabkan komunikasi berlaku. Hal ini demikian kerana, dengan adanya persoalan, maka akan terjadi komunikasi dengan orang yang lain untuk menjawab soalan yang dikemukakan. Pada pendapat saya, pendahuluan yang dilakukan oleh Mod1 merupakan pendahulan yang bijak. Dalam hal ini, Mod1 telah menggunakan kata alu-aluan yang menunjukkan nilai kesopanan. Hal ini boleh menyebabkan tetamu yang hadir berasa selesa untuk memulakan perbualan. Selain itu, dengan memberikan persoalan untuk memulakan sesuatu perbincangan dapat merancakkan lagi perbualan. Dalam konteks ini, perbualan tidak akan hambar kerana tiada soal jawab. Tambahan pula, dengan adanya persoalan, tetamu akan lebih bersedia untuk melontarkan idea mengenai topik yang dibincangkan. Jika diteliti pendahuluan yang digunakan ini bukan sahaja boleh menarik minat tetamu untuk menjawab soalan malahan boleh menarik minat pendengar atau penonton juga tentang topik yang ingin dibincangkan.

 

 

 

 

Isi

Prof: ha memang tak ada lansung bahawa yang pelakon itu dia tak nampak dewasa kene cukur janggut ke apa ke. Macam tak logic kan? Realitinya encik rafiq saya pergi seoul. Dari rumah saya tu jauh pergi ke Seoul 1 jam setengah naik bas memang terserempak dengan budak- budak sekolah menengah dengan menengah atas. Memang budak- budak ni orang tengok macam budak dah bekerja. Macam orang bekerjalah.Memang dewasa. Memang realitinya orangnya macam tu. Orang dewasalah badan tinggi- tinggi. Lepas tu memang kita tengok dia pakai baju sekolah saya kata “eh ini bukan macam orang dah boleh pergi kerja ke umur 20 an, 26,27”. Realitinya memang macam tu

Ujaran di atas memaparkan elemen superstruktur aspek isi. Buktinya dalam ujaran di atas terdapat huraian mengenai realiti pelajar di Korea. Dalam hal ini, Prof telah menghuraikan realiti pelajar di korea yang kelihatan lebih matang dari umur mereka. Jika diamati video perbualan, Prof menyatakan bahawa drama Korea ini kebanyakannya mengambil lelaki yang lebih berusia untuk melakonkan watak budak sekolah yang berumur dalam linkungan 17 hingga 18 tahun. Walau bagaimanapun, dengan usia yang lebih matang seperti 25 tahun atau 30 tahun pelakon drama korea tidak kelihatan janggal untuk melakonkan watak sebagai seorang pelajar. Dalam hal ini, prof telah menghuraikan realiti di sana bahawa kebanyakan pelajar di sana sememangnya mempunyai muka yang matang dari usia mereka. Menurut prof lagi, muka pelajar di sana seolah-olah sudah bekerja. Hakikatnya mereka baru berusia 16 hingga 17 tahun. Pada pandangan saya, huraian yang dilakukan oleh prof untuk menjelaskan mengenai realiti kehidupan pelajar sekolah di sana membuatkan saya ingin lebih tahu tentang pengalaman prof berhadapan dengan pelajar di sana. Selain itu, disebabkan perbezaan budaya kemungkinan dengan huraian yang dilakukan oleh prof dapat menambahkan ilmu pengetahuan asas mengenai budaya sekolah di negara lain. Tambahan pula, prof sememangnya mempunyai pengalaman menjadi pengajar di sana. Oleh itu, realiti yang diceritakan oleh prof sememangnya huraian yang sebenar. Dalam hal ini, isi yang dinyatakan oleh prof membuatkan pendengar atau pelayar lebih memahami realiti drama korea.

 

 

 

 

Kesimpulan

Mod1:….. Cerita santai sahaja tentang drama korea ini bagaimana impaknya dan bagaiman kesannya kepada kita dan yang paling pesanan prof yang baik kita terima kita jadikan sebagai panduan kita, yang tak baik kita tolak tepi-tepi, itu yang paling penting. Yang penting diri kita sebenarnya nak jadikan perkara itu baik ataupun tidak. Sebenarnya cukup menarik apabila tengok drama korea ini, banyak drama murni yang ditunjukkan khusus tentang budaya mereka. Bagaimana mereka mencintai budaya mereka…..

Berdasarkan ujaran di atas, jelas menunjukkan bahawa terdapat aspek kesimpulan dalam elemen superstruktur. Hal ini boleh dibuktikan apabila mod1 ingin mengakhiri perbincangan dengan membuat kesimpulan secara keseluruhan. Dalam hal ini, Mod1 telah menyimpulkan impak dan kesan drama korea kepada penonton. Selain itu, dalam kesimpulan ini juga terselit nasihat yang ingin diberikan kepada penonton. Nasihat yang diberikan diharap dapat dijadikan sebagai panduan oleh penonton. Pada pandangan saya, kesimpulan yang dilakukan oleh Mod1 merupakan kesimpulan yang lengkap. Hal ini demikian kerana, Mod1 telah menyimpulkan keseluruhan perbicangan dengan menyatakan isi perbincangan yang telah berlaku iaitu yang melibatkan kesan dan impak menonton drama korea. Dalam hal ini, penonton dapat menjadikan ikhtibar tentang kesan buruk menonton drama korea. Antara kesan buruknya ialah taksub pada drama korea sehingga boleh memakan diri. Selain itu, nasihat yang diselitkan juga boleh memberi kesedaran kepada penonton berkaitan dengan baik buruk menonton drama korea.

Struktur Mikro

Pilihan Kata

Mod1: Muka lelaki ni macam saya prof, kata orang la

Prof: Haa sama, sangat sama

Pilihan kata dalam elemen struktur mikro dilihat dari sudut makna. Berdasarkan ujaran di atas jelas menunjukkan pilihan kata yang mempunyai makna tersirat. Dalam hal ini,Mod1 ingin menyatakan bahawa dia mempunya wajah yang tampan seperti pelakon cerita Korea. Namun dia tidak ingin menyatakannya dalam kata secara terus mungkin disebabkan Mod1 malu. Oleh sebab itu, Mod1 menyatakan bahawa menurut kata orang mukanya persis seperti pelakon Korea. Dalam konteks ini, Prof juga membalas ungkapan Mod1 dengan menyatakan ujaran yang membawa maksud lain. Jika diteliti penggunaan “sangat” iaitu kata penguat pada ayat “sangat sama” menunjukkan bahawa prof tidak bersetuju dengan ungkapan Mod1. Walau bagaimanapun, untuk menjaga hati prof hanya menyatakan ungkapan tersebut. Pada pandangan saya, ujaran yang dinyatakan oleh kedua –dua dalam perbualan di atas menunjukkan terdapat unsur gurauan di antara satu sama lain. Dalam hal ini, Mod1 Cuma ingin menghiburkan tetamu dan penonton dengan membuat gurauan kecil seperti mengangkat bakul sendiri. Buktinya prof terhibur dengan gurauan yang dilakukan oleh Mod1 dan membalas semula ungkap mod1 dengan gurauan yang sama. Dalam konteks ini, tindakan kedua-dua individu merupakan tindakan yang tepat. Hal ini demikian kerana, dalam sesebuah perbincangan tidak semestinya serius sentiasa.Hal ini akan membuatkan penonton cepat jemu. Oleh itu, perbincangan yang diselitkan dengan gurauan dapat memeriahkan lagi perbincangan.

Kalimat

Prof: Oh boleh- boleh. annyeonghaseyo yeoleobun, naneum Normaliza imnida. Jal jinaeseyo? Naneun jal ji-nae.

Berdasarkan ujaran di atas jelas menunjukkan aspek kalimat dalam elemen struktur mikro. Dalam hal ini aspek kalimat dinilai dari segi penggunaan bahasa Asing. Justeru itu, dalam ujaran di atas sudah terbukti mengandungi contoh aspek kalimat iaitu bahasa Asing. Bahasa asing yang digunakan ialah bahasa Korea. Dalam konteks ini, prof telah menggunakan bahasa asing iaitu bahasa korea untuk memenuhi permintaan Mod1 pada waktu itu yang meminta supaya prof memberi sedikit contoh penggunaan bahasa Korea. Jika diteliti prof menggunakan bahasa korea dengan lancar. Hal ini demikian kerana, prof mempunyai pengalaman mengajar di sana untuk beberapa ketika. Oleh itu, apabila di minta untuk bercakap korea prof tidak teragak-agak untuk terus melakukannya. Pada pandangan saya, penggunaan kalimat berbentuk bahasa asing ini merupakan sesuatu perkara yang menarik. Hal ini demikian kerana, dengan pengetahuan tentang bahasa selain bahasa Ibunda kita sendiri ia dapat membuka minda masyarakat mengenai bahasa lain dari negara lain. Selain itu, penggunaan kalimat bahasa asing ini juga boleh mencerminkan watak seseorang. Dalam hal ini, jelas menunjukkan bahawa prof merupakan seorang pensyarah yang pernah mengajar di korea. Dalam hal ini watak dapat ditunjukkan dengan penggunaan bahasa formal dalam bahasa asing iaitu bahasa Korea.

 

 

 

 

 

 

Gaya

Prof: Ahh yang ini. Taxi Driver saya memang memang telan-telan air liur orang kata geram pun dia pastu puas hati, tapi yang ni saya rasa ramai di antaranya dalam ni memang dah tengok Taxi Driver ni sebab dia balas dendam. Tapi dia pelakon yang sama ye, ni pula yang sama tadi, yang drama tadi berbeza, sedangkan selang setahun je dia punya drama ini, aah jadi memang orang kata puas hati tengok cerita Taxi Driver ini. Harapan biarlah ada season 2. Ahh jadi memang rasa seronok ia tengok kan

Gaya merupakan cara seseorang melontarkan bahasanya. Berdasarkan ujaran di atas gaya dapat ditunjukkan dengan jelas apabila terdapat teknik pemerian digunakan. Hal ini dibuktikan apabila prof menghuraikan perasaanya sewaktu menonton drama Korea yang berjudul Taxi Driver. Dalam hal ini, teknik pemerian yang dilakukan oleh prof untuk menceritakan emosinya menimbulkan kesan imaginasi kepada pendengar.Hal ini demikian kerana, prof menjelaskan dengan terperinci perasaanya ketika menonton babak dalam Taxi Driver.  Perkara ini boleh dibuktikan apabila prof menyatakan bagaimana dia terlalu teruja menonton sehingga dia menelan air liur akibat geram. Selain itu, mimik muka prof pada waktu bercerita mengenai drama Taxi Driver ini juga menunjukkan keterujaan dan minat prof terhadap drama ini. aPada pandangan saya, gaya pemerian yang dilakukan oleh prof menyebabkan penonton sekali merasakan emosi yang sama. Dalam hal ini, apabila prof berasa geram penonton juga bersetuju kerana memang mempunyai emosi yang sama ketika menonton drama itu. Selain itu, mimik muka yang ditunjukkan oleh prof ketika bercerita kelihatan begitu bersungguh-sungguh. Dalam hal ini penonton dapat mengetahui bahawa drama yang ditonton oleh prof ini sememangnya boleh menyebabkan timbul emosi-emosi tertentu.

 

No comments:

Post a Comment